• Noteer je afspraak meteen in je agenda of outlook. Met de juiste contactpersoon en het juiste bezoekadres!
  • Heb je vervoer? Het klinkt simpel, maar als je om 9 uur je gesprek hebt en je moet aan de andere kant van Nederland zijn, dan is het handig om te checken hoe laat je weg moet als je met het openbaar vervoer reist, want je bent afhankelijk van de eerste bus of trein. Check ook of je de auto die je wilt lenen daadwerkelijk ook kunt lenen die dag.
  • Controleer je informatie
    1. Functieprofiel of vacature
      Zorg dat je in je eigen woorden kunt vertellen wat de functie inhoudt. Wat zijn de hoofdtaken en hoe liggen je
      verantwoordelijkheden? Bereid een aantal vragen voor ter verdieping.(zie vragenlijst)
    2. Je sollicitatiebrief en CV
      Zeker als je meerdere sollicitaties hebt lopen moet je je goed voorbereiden op deze specifieke sollicitatie. Op welke punten sluit het profiel wel of niet aan. Zorg dat je toelichting kunt geven op je USP's* volgens de STAR** methodiek.
    3. Bedrijfsinformatie
      Check de website van het bedrijf zodat je weet wat hun core business is. Zorg dat je het zo goed begrijpt dat je er iets over kunt vertellen. Als je googled krijg je ook actuele informatie en artikelen over het bedrijf zodat je breder geïnformeerd bent.
      Ook een (sociaal) jaarverslag geeft heel veel informatie.
      Ken je mensen die in de branche, of nog beter het bedrijf, werken? Vergeet ook niet de branche vereniging.
    4. Gesprekspartner
      Als je weet wie het eerste, of later in de procedure, het tweede of derde gesprek voert, kun je zorgen voor een betere voorbereiding.
      • Een recruiter of personeelfunctionaris: is meestal een getrainde vragensteller die let vooral op de aansluiting van het CV op de vacature. Wil graag voorbeelden met onderbouwing horen. Veelal competentiegericht.
      • Afdelings- of lijnmanager: wil weten of je in het team past en ‘vakbekwaam' bent. Belangrijk voor hem of haar is dus hoe snel je aan de slag kunt!
      • Directeur of eigenaar: kijkt vaak naar uitstraling en houding, een eerste indruk. Hoe is je commitment? En hij of zij toetst veelal zaken die in voorafgaande gesprekken niet aan de orde zijn gekomen of nog vraagtekens opleveren.
      • Een commissie of team: vaak heeft een ieder zijn eigen aandachtsgebied dus houd oogcontact en betrek iedereen bij je antwoorden.
  • Wat neem je mee?
  1. Het profiel of de vacature met je aantekeningen
  2. Tweemaal de juiste versie van je CV, zodat je er een kunt afgeven
  3. Diploma's, getuigschriften en eventueel scripties
  4. Een lijstje met namen en telefoonnummers van geïnformeerde referenten
  5. De informatie van het bedrijf
  6. De vragen die je wilt stellen ter verdieping en verduidelijking.
  7. Pen en papier
  • Wat doe je aan?
    Zie hiervoor het hoofdstuk Kledingadvies.

* USP's (Unique Selling Points)
Wat maakt jou bijzonder? Als je dat moeilijk vindt, vraag je dan af wat je beste vrienden over jou zouden zeggen.

** STAR (Situatie-Taak-Aanpak-Resultaat)
Dit is een competentiegerichte manier van interviewen die veel gebruikt wordt in sollicitatiegesprekken. Je kunt je hier prima op voorbereiden door hier mee te oefenen.
Met deze methode bewijs je dat je over deze competentie beschikt.

  • In welke Situatie heb je laten zien dat je over deze competentie beschikt?
  • Wat waren toen je Taken en verantwoordelijkheden?
  • Wat heb je er aan gedaan (Aanpak) om het gewenste resultaat te behalen? (succesverhaal)
  • En wat heb je daarmee bereikt (Resultaat)?